Zsírok

Fontos tudnunk, hogy zsír nélkül nem tudnánk életben maradni. Így sokan tévesen félnek még a kis mennyiségű zsírfogyasztástól is.

Átlagos nőknél akik körülbelül 2000 kcal-t fogyasztanak ez 33-66 g zsírfogyasztást jelent. Az elfogyasztott zsíroknak nagy részének az úgy nevezett telítetlen zsírsavakból kell származnia, ez szokás a "jó" zsíroknak is nevezni.

Telítetlen zsírokat például növényi olajok (főként olíva), diófélék, magvak, olajos halak és még az avokádók is tartalmaznak.

A zsírokat sokan két csoportba sorolják, igazából három csoportja van:

  1. telített
  2. egyszeresen telítetlen
  3. többszörösen telítetlen

A telített zsírsavakat a legegyszerűbben úgy állapíthatjuk meg, hogy szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotúak (vaj, zsír, sajt). A telített zsírsavakat szokták a szívbetegségek okozóinak.

Az egyszeresen telítetlen zsírsavak szobahőmérsékleten folyékonyak, viszont hidegben megszilárdulhatnak, ezek közül a legjelentősebb egyszeresen telítetlen zsírsav az olíva és a repceolajban van valamint a földimogyoróban. Ajánlatos a teljes kalóriabevitel 10-12%-át ilyen egyszeresen telítetlen zsírsavakból felépíteni, ugyanis jó hatással van a szervezetre, csökkenti a koleszterin szintet.

A többszörösen telítetlen zsírsavak mind szobahőmérsékleten mind hidegben folyékonyak maradna. Ezek közül a legjelentősebb az olajos halak.

Az esszenciális zsírsavakat is fontos megemlítenem, ezek közül is az Omega 3 zsírsavat, ugyanis bizonyított tény, hogy azoknál az embereknél, akik nagyobb mennyiségű Omega 3 zsírsavat fogyasztanak, alacsonyabb a szívinfarktus kockázata. Ugyanis képes csökkenteni a vörösvérsejtek rögösödését.

Miben található Omega 3?

Leginkább halakban, különösen makrélában és szardíniában, ha nem szereted a halat esetleg vegetáriánusok vagy, akkor pedig vagy a lenmag vagy a tökmagolajból lehet pótolni.

Sokan esnek abba a hibába, hogy a fogyókúrájuk alatt mindenféle zsírokat kerülnek, a cikkemből is látszik, hogy nem szabad minden zsírtól "félni". Érdemes akár kapszula formájában is Omega 3-at szedni.

 




Ezeket olvastad már?

Női edzőtermi edzésterv (haladó)

Bemelegítés

Kerek, formás popsi

Hogyan fussunk helyesen?

Szexi női hát, szép tartás

Zsírégető pulzustartomány