Testzsírszázalék mérése 2

Testünket két összetevő határozza meg: az egyik a sovány testszövet, ide tartozik az izom, csont, szervek és a vér, a másik összetevő pedig zsír, azaz a zsírszövetek.

Ez az összetétel mindig fontosabb, mint a testsúly kilogrammokban! Hogy miért? Ugyanis lehet két ember ugyanakkora testsúlyú, de teljesen más a testösszetételük.

Az sem mindegy hogyan oszlik el a testzsírunk!

Tudósok bebizonyították, hogy sokkal fontosabb a testzsír eloszlása, mint maga a testzsír mennyisége. Pontosabban mutatja meg az anyagcserezavarok kockázatait, a szívbetegségeket, a cukorbetegséget, a magas vérnyomást és az epehólyag- betegséget.

Ha a zsír főleg a has körül van, ez az alma vagy hordó alkat, sokkal veszélyesebb, mint akinek a comb és csípője körül rakódik le a zsír, ami a tipikusan körte alkatra jellemző.

A has körüli elhízás jóval növeli a szívinfarktus veszélyét, ennek az az egyszerű magyarázata van, hogy a zsír lerakódik a májban is, melynek ugye legfontosabb feladata a méreganyagok kiszűrése.

Ezeket, hogy kinek hol rakódik le a zsír részben genetikai alapon, részben pedig a hormonháztartása dönti el.

Hogyan tudjuk mérni a testzsír eloszlását?

Kétféleképpen tudjuk mérni:

  1. A derék/csípő arány, ahol a derékbőséget osztjuk el a csípőbőséggel. Nők esetében (szélesebb csípőcsontjuknak megfelelően) 0,8-nek vagy kevesebbnek kell lennie, férfiak esetében 0,95 vagy kevesebb. Például ha egy nőnek 66 cm a derékbősége és 91,5 cm a csípőbősége, a derék/csípő arány 0,72 lesz.
  2. Derékkerület: a kutatók szerint a derék körüli mérés összefüggésben van a hasban található zsírral. Egy férfi esetében a 91 cm vagy nagyobb, nők esetében 80 cm vagy nagyobb derékkerület jelzés a túlzott hasi zsírra utal.

Szakorvosi rendelőkben pedig lehetőség van a bőrredő mérésére is, ahol több terület együttes vizsgálatával ad képet, nemnek és kornak megfelelően a lerakódott zsírok arányáról.




Ezeket olvastad már?

Női edzőtermi edzésterv (haladó)

Vitaminok, ásványi sók, antioxidánsok

Zsírégetés ananásszal

Helyes önértékelés

Hogyan kezdj bele egy diétába?

Szálkásítás