Kerüld el a jojó effektust

A legtöbb fogyókúrázó már találkozott ezzel a jelenséggel, azaz az állandó súlyingadozással, közismertebb nevén jojó effektussal. Mit jelent ez? A diéta során leadott kilók gyors visszaszerzése majd újra leadása.

Miért alakul ki a jojó effektus?

Általában azzal kezdődik, hogy szembesülünk azzal, kicsit vagy nagyon elengedtük magunkat és a tükör vagy mérleg nem pont azt mutatja, amit látni szeretnénk. Ilyenkor a kezdeti sokk után őrült diétába kezd az illető és koplalni kezd. Mivel drasztikusan lecsökkentjük a felvett kalóriát az energiaszint is lecsökken, így kénytelen a szervezet a zsírraktárokhoz nyúlni, aminek az az eredménye, hogy elindul a fogyás. Ez így mind nagyon szép lenne, csak ennek több hátránya is van: lelassul az anyagcsere, mert igazodik a kevesebb bevitt kalóriához. A másik óriási hátrány, hogy ideig óráig tudjuk ezt a drasztikus diétát tartani, amint meglátjuk az eredményt kicsit elengedjünk magunkat, amivel az a probléma hiába eszünk kevesebbet, mint régen a szervezet anyagcseréje lelassult, ugyanúgy visszahízunk, mint előtte. Sőt van, hogy még jobban.

Így hangsúlyozom nincs hosszútávon sok értelme az ilyen módszereknek, nem a gyorsaság a lényeg. A könnyen jött dolgok könnyen is mennek és igaz ez a diétában is. A testünk rendkívül összetett rendszer, el kell látnia olyan bonyolult feladatokat, mint a légzés, vérkeringés, szervek megfelelő működtetése.

Hogyan lehet elkerülni a jojó effektust?

Úgy, hogy az alapvető elvet kell tisztázni magunkban, hogy nem koplalással, pár hetes diétával lehet lefogyni, hanem tudatos életmódváltással. Nem kell elkeseredni, ha 1-2 hét alatt nem fogytunk 5-10 kg-ot, lassan kell a szervezetet a váltásra szoktatni, hiszen a felesleg sem 1-2 hét alatt rakódott le. Beiktatni rendszeres mozgást, nem feltétlen kell drága edzőteremre költeni, a jó idő beköszöntével a sétákat, kocogást, tóparti úszást nem kell megfizetni.

Ha tartós eredmény szeretnénk, azt nem lehet 1-2 hét alatt elérni, ez mindig legyen szem előtt!

 




Ezeket olvastad már?

Helyes önértékelés

Női zsírégető edzésterv (edzőtermi)

Hogyan kezdj bele egy diétába?

Kezdőként az edzőteremben

Terhesség utáni alakformálás

Lapos, tónusos has