Kerüld el a jojó effektust

A legtöbb fogyókúrázó már találkozott ezzel a jelenséggel, azaz az állandó súlyingadozással, közismertebb nevén jojó effektussal. Mit jelent ez? A diéta során leadott kilók gyors visszaszerzése majd újra leadása.

Miért alakul ki a jojó effektus?

Általában azzal kezdődik, hogy szembesülünk azzal, kicsit vagy nagyon elengedtük magunkat és a tükör vagy mérleg nem pont azt mutatja, amit látni szeretnénk. Ilyenkor a kezdeti sokk után őrült diétába kezd az illető és koplalni kezd. Mivel drasztikusan lecsökkentjük a felvett kalóriát az energiaszint is lecsökken, így kénytelen a szervezet a zsírraktárokhoz nyúlni, aminek az az eredménye, hogy elindul a fogyás. Ez így mind nagyon szép lenne, csak ennek több hátránya is van: lelassul az anyagcsere, mert igazodik a kevesebb bevitt kalóriához. A másik óriási hátrány, hogy ideig óráig tudjuk ezt a drasztikus diétát tartani, amint meglátjuk az eredményt kicsit elengedjünk magunkat, amivel az a probléma hiába eszünk kevesebbet, mint régen a szervezet anyagcseréje lelassult, ugyanúgy visszahízunk, mint előtte. Sőt van, hogy még jobban.

Így hangsúlyozom nincs hosszútávon sok értelme az ilyen módszereknek, nem a gyorsaság a lényeg. A könnyen jött dolgok könnyen is mennek és igaz ez a diétában is. A testünk rendkívül összetett rendszer, el kell látnia olyan bonyolult feladatokat, mint a légzés, vérkeringés, szervek megfelelő működtetése.

Hogyan lehet elkerülni a jojó effektust?

Úgy, hogy az alapvető elvet kell tisztázni magunkban, hogy nem koplalással, pár hetes diétával lehet lefogyni, hanem tudatos életmódváltással. Nem kell elkeseredni, ha 1-2 hét alatt nem fogytunk 5-10 kg-ot, lassan kell a szervezetet a váltásra szoktatni, hiszen a felesleg sem 1-2 hét alatt rakódott le. Beiktatni rendszeres mozgást, nem feltétlen kell drága edzőteremre költeni, a jó idő beköszöntével a sétákat, kocogást, tóparti úszást nem kell megfizetni.

Ha tartós eredmény szeretnénk, azt nem lehet 1-2 hét alatt elérni, ez mindig legyen szem előtt!

 




Ezeket olvastad már?

Zsírok

Testzsírszázalék mérése

Különféle testalkatok és edzésük

Reggeli egészségesen

Szénhidrátok

Nyújtás