Különféle testalkatok és edzésük

A különféle testalkatok meghatározása sok információt nyújt az örökletes testfelépítésről, a rá jellemző anyagcsere folyamatokról, az idegi tevékenységről, sőt még a lelki magatartásról is.

Három alaptípus létezik és az emberek általában ennek a három típusnak valamilyen arányú keverékei. Teljesen tiszta típus a valóságban nem létezik. Tehát akár mindegyik típusból is lehet bennünk különböző arányban, de az egyik fajta alkat domináns mindenkinél.

A 3 alaptípus:

EKTOMORF:

Legfőbb jellemzői: termete nyúlánk, vékony, végtagjai hosszúak, izomzata fejletlen. Többnyire inkább zárkózott, visszahúzódó.

Az ektomorf típus edzése: lassan gyarapodó alkatuk, vékony csontozatuk miatt szinte képtelenek a zsír felhalmozására. Náluk a fő cél egy kicsit a testtömegük és izomzatuk növelése. Ehhez gyakran javasolt étkezniük napi 5-6-szor. Edzéseiknek elég keménynek kell lennie, hogy elinduljon az izomzatuk növekedése. Nekik az anaerob edzések javasoltak. Például konditermi súlyzós edzések, kettlebell, TRX. Viszont ennek a típusnak nem javallt a mindennapos edzés, több pihenőre van szükségük, mint a többi alkatnak.

 

MEZOMORF:

Legfőbb jellemzői: Csontjai és izmai is nagyon erősek. Arányos testalkatuk van. Többnyire energikus, kalandvágyó, magabiztos személyiségek.

Ez a típus a legideálisabb, ezt a típust szokta a köznyelv a legszerencsésebb alkatúaknak tartani. Valóban ők a legszerencsésebbek, mert a másik két típussal szemben ők jobban és gyorsabban fejleszthetőek. Heti 3-szori edzés a célszerű vegyesen aerob és anaerob edzésekkel. Például futás és otthoni súlyzós edzések kombinálása. Viszont ennek a típusnak oda kell figyelnie a zsírbevitelre. Mivel övéké a legjobb genetikai testfelépítés ezért testépítők is e típusból lesznek a legeredményesebbek. Arnold Schwarzenegger domináns jellege is a mezomorf.

 

ENDOMORF:

Legfőbb jellemzői: Gömbölyded, kerek has valamint rövid végtagok. Hízásra hajlamos. Izomzata gyengén fejlett. Társaságkedvelő, barátságos, toleráns személyiségek. Gyakran már gyermekkorukban is jelentkeznek a súlyproblémák.

Ennek a típusnak van a szüksége a legnagyobb motiválásra, fontos fenntartani az érdeklődésüket, nekik az a legjobb, ha mások társaságában edzenek. Sok ilyen típusú embernek lassú az anyagcseréje, ezért nagy ismétlésszámú, aerob edzések végzése javasolt. Erős ízületeik miatt gyakran átlagon felüli erővel rendelkeznek. Sérülésre ez az alkat a legkevésbé hajlamos. Az endomorf alkatúaknak főként az étkezésre kell odafigyelni, korlátozni az energiabevitelt. Minél egészségesebben étkezni, kerülni az ételek túlfőzését, nagy mennyiségű sót, cukrot.

 




Ezeket olvastad már?

Terhesség utáni alakformálás

Diéta a lapos has eléréséhez

Kezdőként az edzőteremben

Év végi fogadalom: Az új évben lefogyok!

Női otthoni edzésterv (kezdő)

Mértékletes táplálkozás - karcsú alak megtartása