Különféle testalkatok és edzésük

A különféle testalkatok meghatározása sok információt nyújt az örökletes testfelépítésről, a rá jellemző anyagcsere folyamatokról, az idegi tevékenységről, sőt még a lelki magatartásról is.

Három alaptípus létezik és az emberek általában ennek a három típusnak valamilyen arányú keverékei. Teljesen tiszta típus a valóságban nem létezik. Tehát akár mindegyik típusból is lehet bennünk különböző arányban, de az egyik fajta alkat domináns mindenkinél.

A 3 alaptípus:

EKTOMORF:

Legfőbb jellemzői: termete nyúlánk, vékony, végtagjai hosszúak, izomzata fejletlen. Többnyire inkább zárkózott, visszahúzódó.

Az ektomorf típus edzése: lassan gyarapodó alkatuk, vékony csontozatuk miatt szinte képtelenek a zsír felhalmozására. Náluk a fő cél egy kicsit a testtömegük és izomzatuk növelése. Ehhez gyakran javasolt étkezniük napi 5-6-szor. Edzéseiknek elég keménynek kell lennie, hogy elinduljon az izomzatuk növekedése. Nekik az anaerob edzések javasoltak. Például konditermi súlyzós edzések, kettlebell, TRX. Viszont ennek a típusnak nem javallt a mindennapos edzés, több pihenőre van szükségük, mint a többi alkatnak.

 

MEZOMORF:

Legfőbb jellemzői: Csontjai és izmai is nagyon erősek. Arányos testalkatuk van. Többnyire energikus, kalandvágyó, magabiztos személyiségek.

Ez a típus a legideálisabb, ezt a típust szokta a köznyelv a legszerencsésebb alkatúaknak tartani. Valóban ők a legszerencsésebbek, mert a másik két típussal szemben ők jobban és gyorsabban fejleszthetőek. Heti 3-szori edzés a célszerű vegyesen aerob és anaerob edzésekkel. Például futás és otthoni súlyzós edzések kombinálása. Viszont ennek a típusnak oda kell figyelnie a zsírbevitelre. Mivel övéké a legjobb genetikai testfelépítés ezért testépítők is e típusból lesznek a legeredményesebbek. Arnold Schwarzenegger domináns jellege is a mezomorf.

 

ENDOMORF:

Legfőbb jellemzői: Gömbölyded, kerek has valamint rövid végtagok. Hízásra hajlamos. Izomzata gyengén fejlett. Társaságkedvelő, barátságos, toleráns személyiségek. Gyakran már gyermekkorukban is jelentkeznek a súlyproblémák.

Ennek a típusnak van a szüksége a legnagyobb motiválásra, fontos fenntartani az érdeklődésüket, nekik az a legjobb, ha mások társaságában edzenek. Sok ilyen típusú embernek lassú az anyagcseréje, ezért nagy ismétlésszámú, aerob edzések végzése javasolt. Erős ízületeik miatt gyakran átlagon felüli erővel rendelkeznek. Sérülésre ez az alkat a legkevésbé hajlamos. Az endomorf alkatúaknak főként az étkezésre kell odafigyelni, korlátozni az energiabevitelt. Minél egészségesebben étkezni, kerülni az ételek túlfőzését, nagy mennyiségű sót, cukrot.

 




Ezeket olvastad már?

Nyújtás

Bemelegítés

Narancsbőr - küzdelem a cellulit ellen

Ugrálókötelezés

Vékony comb, karcsú derék, lapos has

Hormonális testtípusok